Sep 17, 2019, 22:14

Cine vrea să fie „avertizor de integritate”?

avertizor

Ministrul Justiţiei, Raluca Prună, a afirmat că avertizor de integritate poate fi oricine, mai exact ‘un cetăţean informat care, în exercitarea profesiei lui, a funcţiei lui, constată că anumite acte, fapte din instituţia în care lucrează se fac cu încălcarea flagrantă a legii’.

‘Avertizorul de integritate poate fi oricare dintre noi, indiferent că lucrăm în sectorul public sau în sectorul privat. (…) Nu e o profesie să fii avertizor, este un rol pe care ţi-l asumi într-un anumit context în măsura în care acesta avertizează, se bucură de garanţii pe care legea le oferă. Rămâne însă să vedem cum anume se aplică legea. Aici mai avem de lucru, pentru că instituţia asta a avertizorului de integritate nu este încă foarte bine cunoscută. Asta este vestea mai puţin bună. Vestea bună este că nu suntem singuri în această materie. Sunt şi alte ţări. Nu e simplu să fii avertizor. E un lucru destul de elaborat, care trebuie să vină împreună cu un complex de garanţii. Ele există în lege şi trebuie să fie aplicate’, a afirmat Prună, marţi, la Parlament, la Forumul Administraţie Publice Locale.

Ministrul susţine că trebuie făcută distincţia între avertizorul de integritate şi consilierul de etică.

‘Avertizorul de integritate nu este un post în sine, trebuie să facem distincţia între avertizorul de integritate şi consilierul de etică. Avertizorul de integritate poate fi oricine. Poate fi primarul, consilierul juridic din primărie, secretara, orice angajat, poate fi orice funcţie la nivel central sau local şi care, în exercitarea acestei funcţii şi în obligaţia care îi revine de la lege de a denunţa fapte care nu sunt conforme cu legea, decide să avertizeze eşalonul administrativ superior despre acte şi fapte care se fac cu încălcarea voită a legislaţiei în vigoare’, a adăugat Prună.

Ea a respins propunerea de rediscutare a întregului cadru legislativ şi s-a pronunţat pentru corectarea neclarităţilor prin modificarea actelor normative în vigoare.

‘Putem modifica acele prevederi legislative care nu sunt clare. Avem în România, care este un stat de drept, toate mecanismele şi instituţiile care pot corecta neclarităţi ale legii. (…) Părerea mea de jurist, de ministru, de cetăţean este că trebuie să lăsăm mecanismele şi instituţiile competente pentru interpretarea şi clarificarea acelor dispoziţii care nu se ridică la nivelul principiului să fie riguros, exact, neechivoc, să îşi facă treaba. A relua acum toate aceste discuţii şi a reinventa o legislaţie nu ar duce decât la încălcarea unui alt principiu, şi anume al stabilităţii legislative’, a spus Prună.

0 Comentarii

Shares