Iun 3, 2023, 13:54

DOCUMENT De ce nu va fi niciodată aer condiţionat în metroul din Bucureşti

metrou aglomeratie

Un Raport al Curţii de Conturi care a analizat activitatea Metrorex în perioada 2010-2015 scoate la iveală faptul că metroul din Bucureşti nu va fi dotat niciodată cu aer condiţionat şi că pînă şi noile trenuri care vor circula pe noua magistrală din Drumul Taberei au fost comandate fără instalaţie de climatizare.

„Temperatura ridicată din trenurile de metrou cu precădere la orele de vârf când trenurile sunt poluate, rămâne un punct slab al relaţiei Metrorex – călători

În condiţiile de aglomeraţie din orele de vârf de trafic sistemul de ventilaţie al vagoanelor de metrou nu este suficient pentru a menţine un confort termic pentru călători, ceea ce face ca o călătorie cu metroul în astfel de condiţii să devină o neplăcere şi un motiv de nemulţumire a călătorilor şi de îndepărtare a loc de transportul cu metroul”, se arată în Raportul Curţii de Conturi

Auditul reţine că, în urma analizelor efectuate de Metrorex, s-a conturat ideea că nu este nici oportună şi nici justificată economic climatizarea aerului în trenurile de metrou, ceea ce a făcut ca toate trenurile de generaţie nouă, achiziţionate începând cu anul 2002, să nu aibă instalate sisteme de aer condiţionat – nici caietul de sarcini al licitaţiei desfăşurate în 2015 pentru achiziţionarea trenurilor pentru Magistrala V Drumul Taberei- Pantelimon, nu prevede o astfel de dotare.

Argumentele prin care Metrorex susţine această opţiune sunt, potrivit documentului, de natură tehnică şi de natură economică:

  • de natură tehnică- sunt legate de infrastructura actuală care nu permite evacuarea în condiţii optime a surplusului de căldură degajat în staţii şi tuneluri de către instalaţiile de aer condiţionat montate pe trenuri
  • de natură economică- sunt legate de preţul estimat, circa 25-40 de mii de euro pe vagon, şi circa 150 000-300 000 de euro pt un tren cu 6 vagoane al cărui preţ estimat este de 6 milioane de euro.
  • a fost o sumă stabilită la nivel guvernamental, în care Metrorex a trebuit să se încadreze şi a preferat să achiziţioneze trenuri în plus decît să le doteze cu aer condiţionat

Managementul Metrorex consideră că introducerea climatizării în trenuri ar îmbunătăţi conformul termic doar pe o perioadă de 2 luni pe an, în perioada de vară, şi numai în timpul orelor de vârf de trafic, concluzie faţă de care auditul are anumite rezerve:

  • îmbunătăţirea confortului termic pentru pasageri ar trebui să fie un obiectiv important pentru Metrorex
  • două luni pe an – iulie şi auguist- e un interval care nu ţine seama de realitatea din trenuri, în sensul că în condiţii de aglomeraţie este la fel de greu de suportat căldura, fie pe timp de vară, fie pe timp de iarnă
  • o deplasare către locul de muncă timp de 15-30 de minute în condiţii de aglomeraţie şi disconfort termic le poate afecta starea fizică şi psihică 

metrorex 1

metrorex 2

Citeşte şi

0 Comentarii

Shares