Dec 3, 2016, 02:13

EXCLUSIV: Scandal internaţional din cauza lui Ghiţă. STS îi acuză pe suedezi că au cerut contractul 112 fără licitaţie

Marcel Opris, directorul Serviciului de Telecomunicatii Speciale (STS), la manifestarea - Ziua Europeana a Numarului Unic de Urgenta 112 - organizata de Serviciul de Telecomunicatii Speciale.

După ce Hotnews a publicat informaţia potrivit căreia compania suedeză CarmentaCoordCom, furnizor de soluţii IT, a făcut o plângere la OLAF în legătură cu o posibilă fraudă la acordarea licitaţiei pentru modernizarea Sistemului Unic de Urgenţă 112, STS reacţionează acuzându-i pe suedezi că de fapt ei nu doreau să aibă loc o licitaţie ci să primească ei contractul, prin încredinţare directă. 

Contractul în valoare de 3 milioane de euro nu a fost încă acordat de STS, se află încă în faza de evaluare a ofertelor, dar potrivit acuzaţiilor formulate de suedezi, la licitaţie s-ar fi prezentat doar TeamNet Internaţional, în asociere cu Quality Business Solutions, două companii din portofoliul lui Sebastian Ghiţă.

STS a trimis către BreakingNews24 un comunicat în care explică faptul că suedezii au cerut drept de preempţiune pentru acest contract:

„Urmare publicării pe „bn24.ro” a articolului intitulat “O licitaţie acordată de STS lui Ghiţă şi prietenului lui Marcel Opriş, reclamată de suedezi la Anti – Frauda UE” Serviciul de Telecomunicaţii Speciale face următoarele precizări pe care va rugăm să le publicaţi integral, în aceleaşi condiţii ca materialul invocat:

Titlul articolului nu este adevărat.

Pe de altă parte, Directorul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale nu a atribuit şi nu atribuie contracte. De acest lucru se ocupă unităţi de linie din STS.

În situaţia evocată de dvs., este vorba de o licitaţie publica, deschisă, prin Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP) aflată în desfăşurare.

STS nu are cunoştinţă despre sesizarea OLAF cu privire la o eventuală fraudă în cadrul licitaţiei organizate de instituţia noastră pentru modernizarea Sistemului 112. În orice caz, STS îşi exprimă întreaga disponibilitate pentru colaborarea cu OLAF în cazul în care este demarată o investigaţie privind procedura în cauză.

Pe de altă parte, putem confirma un schimb de scrisori între STS şi Carmenta, inclusiv o întâlnire cu reprezentanţii Carmenta, întâlnire la care aceştia din urmă au sugerat abandonarea licitaţiei şi atribuirea directă a unui contract de suport pentru upgradeul soluţiei coordCom existente. STS a refuzat categoric propunerea Carmenta, instituţia noastră fiind fidelă principiului de a organiza achiziţii publice deschise pentru orice operator economic care are soluţii.

Referitor la procedura de achiziţie publică în cauză, precizăm că aceasta este o procedură de licitaţie deschisă la care orice companie din orice ţară avea dreptul şi putea să participe. Faptul că s-a prezentat un singur ofertant (de fapt 5 operatori economici care au depus o ofertă comună) nu reprezintă o problemă al cărei răspuns să fie solicitat STS.

În fapt, STS s-a aşteptat ca firma Carmenta, eventual împreună cu Ericsson AB care a implementat în Sistemul 112 soluţia CoordCom existentă, să participe la această licitaţie, însă decizia acestora a fost aceea de a nu participa. STS nu poate însă comenta de ce aceste companii au luat decizia de a nu participa.

Pe de altă parte, precizăm în mod expres faptul că achiziţia în cauză nu are nicio legatură cu soluţia CoordCom implementată de firma Ericsson AB şi al cărei proprietar este în acest moment Carmenta.

Practic, achiziţia nu urmăreşte realizarea vreunui up-grade al soluţiei CoordCom existente, ci realizarea unei noi soluţii, total diferită de CoordCom, o soluţie care trebuie să integreze toate celelalte aplicaţii dezvoltate în Sistemul 112 ulterior implementării soluţiei CoordCom (GIS, eCall, SMS, localizare etc.). Interconectarea cu actualul sistem se va realiza prin interfeţe standard, deschise, pe care STS, ca orice alt operator, are dreptul să le utilizeze.

Identificarea unei noi soluţii este necesară în condiţiile în care actualul sistem este epuizat din punct de vedere fizic şi al resurselor software. Soluţia CoordCom, bazată pe platforma Microsoft XP, singura platformă pe care funcţionează, este o soluţie End of Life, în condiţiile în care, în acest moment, niciun furnizor din lume nu mai asigură suport pentru hardware şi licenţe Microsoft XP (practic, nu există piese de schimb pentru componenta hardware a Sistemului 112).

Actualul sistem 112 a fost întreţinut numai de către STS încă din anul 2007. Din acel an, nu mai există nicio relaţie contractuală de suport tehnic între STS şi Ericsson AB sau Carmenta, STS, în calitate de administrator al sistemului 112, fiind singurul care l-a întreţinut.

În ceea ce priveşte întrebarea dacă oferta depusă de consorţiul de firme româneşti îndeplineşte toate condiţiile de legalitate şi eligibilitate, în acest moment, nu putem face niciun comentariu, procedura de achiziţie publică aflându-se în derulare (în proces de evaluare a ofertei).

Menţionăm că în cazul în care oferta va fi declarată câştigătoare şi se va încheia contractul de achiziţie publică, iar STS va constata că există chiar şi cea mai mică suspiciune de furt intelectual, STS va proceda imediat conform legii.

Parteneriatul de afaceri Marcel Opriş-Sebastian Ghiţă- Dumitru Octavian Nicolau a provocat indignarea unei companii din Suedia care a făcut o plângere la Oficiul European de Luptă Anti-Fraudă al UE, anunţă Hotnews.ro:

„Furnizorul suedez de solutii IT Carmenta CoordCom a sesizat Oficiul european de lupta anti-frauda (OLAF), sustinand ca exista indicii privind o posibila frauda intr-o licitatie demarata in prezent de Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS). E vorba de modernizarea infrastructurii hardware si software a sistemului unic pentru apeluri de urgenta 112 in Bucuresti si Ilfov, contract cu o valoare estimata de 12,67 milioane lei (inclusiv TVA), finantat din fonduri UE, a declarat pentru HotNews.ro Hans Djurfeldt, presedinte si CEO al companiei. Carmenta sustine ca singurul consortiu care a licitat, format din  S&T, Teamnet si Quality Business Solutions, nu ar avea capacitatile si drepturile de proprietate intelectuala asupra unei solutii prezente in multe parti din sistemul 112. In replica, Teamnet sustine ca oferta depusa pentru modernizarea 112 prevede livrarea unor noi solutii care completeaza sistemele existente si ca in fata unor astfel de acuzatii din partea competitorilor va apela la toate mijloacele legale necesare pentru a-si apara imaginea. STS nu a comentat acuzatiile.

Datele din SEAP arata, intr-adevar, ca la aceasta licitatie a fost depusa o singura oferta de catre consortiul format din: S&T Romania, Teamnet International (fosta firma a deputatului PSD Sebastian Ghita) si Quality Business Solutions”

Cele două companii, Teamnet Internaţional şi Quality Business Solutions sunt abonate la contractele cu STS-ul condus de Marcel Opriş, separat sau în parteneriat. Teamnet face parte din imperiul de firme al lui Sebastian Ghiţă, iar Quality Business Solutions este compania lui Dumitru Octavian Nicolau, prietenul personal al lui Marcel Opriş. Sopţia lui Nicolau, Adriana Nicolau, a deţinut firma 2KTelekom, pe care a cedat-o în urmă cu câţiva ani familiei Ghiţă. Firma este implicată acum în dosarul de corupţie în care sunt anchetaţi cumnatul premierului ponta şi Sebastian Ghiţă.

Soţia lui Marcel Opriş a fost angajată la una dintre firmele lui Dumitru Octavian Nicolau.

Citeşte şi

0 Comentarii

Shares