Iun 25, 2019, 06:52

Milioane de euro cheltuite de Ungaria pe drumuri neviabile. Budapesta dă vina pe România

Atlatszo.hu

Autoritățile ungare cheltuie sume impresionante, de ordinul milioanelor de euro, din fonduri europene pentru drumuri neviabile, potrivit unei investigații a portalului ungar Atlatszo.hu, citat în Comisia de Control Bugetar (pag.46) a Parlamentului European.

România este și va fi afectată din această cauză, consideră jurnaliștii maghiari de investigație, pentru că drumurile sunt realizate în cadrul programului transfrontalier româno-ungar. După ce firmele de casă ale Fidesz, partidul premierului Orban, sunt alimentate cu bani publici, reprezentanții guvernului maghiar fac presiuni la București și acuză România că nu respectă angajamentele luate față de Uniunea Europeană și Ungaria.

“Din punctul nostru de vedere, “potențialul comun” ține spre exemplu și de construirea unei infrastructuri  de transport de care să beneficieze ambele state sau de conectarea energetică dintre România și Ungaria. Deocamdată nu vedem din partea României suficientă bunăvoință pentru a coopera în aceste domenii: conducta de gaz ar trebui să transporte gaz în ambele direcții, ceea ce momentan este asigurat doar dinspre Ungaria spre România. Așteptăm deci ca și autoritățile române să se preocupe cu asigurarea condițiilor necesare pentru curgerea inversă. Avem, de asemenea, probleme cu finalizarea celor 10 drumuri transfrontaliere care nu pot fi date în folosință. Acestea sunt foarte importante și avem un acord în acest sens. România vrea să amâne conectarea acestor drumuri până la aderarea ei la spațiul Schengen, dar ar putea fi vorba despre un proces lung. România și Ungaria împart mai mult de 400 de kilometri de graniță comună cu doar zece puncte rutiere de trecere a frontierei”, spunea anul trecut ambasadorul Ungariei la București, Botond Zakonyi, într-un interviu pentru România Liberă, pentru care diplomatul a fost chemat la MAE să dea explicații.

În acest fel Ungaria pune presiune pe reprezentanții autorităților locale din România cu privire la utilitatea acestor drumuri pentru a justifica investițiile realizate. Investigația citată însă de specialiștii Parlamentului European susține că drumurile pe care le construiește Budapesta nu numai că nu au legătura cu programul transfrontalier româno-ungar, ci, mai mult decât atât, nu sunt cuprinse nici în planul național de autostrăzi.

„Programul de cooperare a atribuit drumuri care merg nicăieri, printr-un sistem complex de achiziții public și subcontractări. Pe parcurs, nevoia controalelor la graniță a fost uitată din cauză că frontierele nu sunt marcate și, deci, imposibil de trecut. Drumurile valorează milioane de euro și funcționează ca terenuri de joacă, pentru că trafic nu există. (…) În timpul investigațiilor noastre din teren, de exemplu la Elek, polițiștii ne-au cerut actele când am cerut să vedem unde duc drumurile construite cu fonduri europene. Cel mai mare contractor din Ungaria a fost Duna Aszfalt Kft, companie care a început să se dezvolte odată cu venirea guvernului Fidesz la putere”, se arată într-o investigație a Atlatszo.hu din 2015.

Programul de cooperare transfrontalieră româno-maghiară a avut un buget total de 275.179.861 de euro, pentru perioada 2007 – 2013.

0 Comentarii

Shares